Saturday, December 25, 2010

Kita leka, Kita terlalu bermegah, Kita pentingkan diri, Kita kufur dgn nikmatNya

Alhamdulillah
kita semua masih diberi nikmat untuk menikmati makanan
bila2 masa je yg kita nak kn..?
tapi sejauh mana kita bersyukur dgn semua tu?
berapa orang di antara kita yg masih ingat pada orang lain yg langsung tiada keperluan untuk makan?
sedar tak sedar kadang2 kita buang je makanan2 tu kn
tanpa ada rasa bersalah
tanpa rasa bersyukur
kita terlalu bermegah dgn nikmat Allah
pernah tak terfikir yg sisa2 makanan yg kita buang kt tong smpah td ade yg kutip
untuk dijadikan makanan untuk keluarganya?
Hakikatnya
Kita sebenarnya lupa dgn penderitaan orang lain
Kita pentingkan diri
Kita leka
Kita sebenarnya tak ambil tahu
Kita lupa bahawa kita hanya meminjam..


masa anak kecil ni susah mencari makanan, agaknya kita sedang membuang makanan
begitu sahaja kan?
atau pun kita tengah sedap makan di restoran mewah?
pernah tak kita terfikir?


pandang dengan mata hati, apa yg anda fikir bila anda tgk mereka?
fikirkan, adakah kita pernah fikir kan mereka selama ni?

hakikatnya, Kita hamba yg KUFUR dgn nikmat Nya
Kita tak pernah tahu penderitaan orang lain



4 comments:

Atika Natasha said...

ksimpulannya..kita xpnah rsa erti bsyukur..bila tgk vid derita2 0rg2 susah ade insaf kejap,pastu dh buat balik..huhu..

iniialahaku said...

ciannya..syukurla dok kat mlaysia ni susah nk jumpa gni..

padle said...

erk..terdiam seribu bahasa mbaca entri ni..

nday said...

bersyukur lah ape yg telah kita raih,,,!!